Biblionef doneert prentenboeken aan de Sunshine Urban Foundation (SUF) in de sloppenwijken van Kampala (Oeganda)

Maar liefst negen op de tien kinderen kunnen op hun tiende jaar niet lezen – een statistiek die de dringende noodzaak benadrukt om te investeren in basisvaardigheden. Deze leercrisis beperkt niet alleen het potentieel van individuele kinderen, maar heeft ook gevolgen voor de economische groei en sociale stabiliteit van Oeganda. Door ervoor te zorgen dat elk kind – en in het bijzonder meisjes – basisvaardigheden verwerft via het kleuter- en basisonderwijs, kunnen Oeganda en vooral arme stedelijke sloppenwijken een solide basis leggen voor duurzame ontwikkeling, betere gezondheidsresultaten en veerkrachtige gemeenschappen, geheel in lijn met de ambities van Oeganda’s Vision 2040.

De Sunshine Urban Foundation (SUF) richt zich daarom op kleuterscholen en basisscholen en biedt leraren de vaardigheden en middelen die nodig zijn om leerlingen een sterke basis in lezen en rekenen mee te geven. Daarnaast ondersteunt SUF de inclusie van kinderen met lichte en matige beperkingen in kwalitatief goed onderwijs. Prentenboeken zijn daarbij een belangrijk middel.

SUF werkt samen met gezinnen, leraren en lokale leiders als aanjagers van verandering om generatiearmoede en leerbarrières, zoals het gebrek aan leesmateriaal, aan te pakken. De partnerscholen, die midden in de gemeenschappen staan die ze bedienen, zijn veel meer dan enkel plekken waar kinderen leren lezen. Door een lesmethode te gebruiken die geletterdheid ontwikkelt aan de hand van discussies over lokale problemen uit het dagelijks leven, wil SUF scholen ondersteunen om uit te groeien tot sterke gemeenschapscentra waar families samenkomen om maatschappelijke kwesties te bespreken en stappen te zetten richting oplossingen.

Daarnaast ontwikkelt en past SUF relevant leesmateriaal aan: boeken en verhalen die zijn geschreven in de eerste taal van het kind – de taal die thuis wordt gesproken – en die divers en inclusief zijn. Alle boeken, speelgoed en andere materialen zijn beschikbaar voor kinderen via boekenbanken, bibliotheken en lees­kampen, gericht op de meest kwetsbare kinderen, vluchtelingen en scholen met weinig middelen in stedelijke en randstedelijke gebieden in en rond Kampala. Na schooltijd zijn er leesclubs en maandelijkse leesactiviteiten in de gemeenschap, geleid door leraren en lokale vrijwilligers. Zij gebruiken liedjes, spelletjes en verhalen om te versterken wat kinderen op school leren. Boekenbanken fungeren als draagbare bibliotheken vol kleurrijke prentenboeken. Jongere en oudere kinderen worden gekoppeld als maatjes om lezen voor plezier te stimuleren, zowel op school als thuis. Ouders krijgen training in hoe zij het leren van hun kinderen kunnen ondersteunen met goedkope of kosteloze leesmaterialen.