Stories for Inclusion – Ghana
Kinderen in Ghana leren over inclusie door verhalen
In Ghana is het project Stories for Inclusion gestart om bewustwording en begrip te vergroten over kinderen met een handicap. Veel scholen beschikken niet over kinderboeken waarin kinderen met een beperking een rol spelen, en gesprekken over handicap worden nauwelijks gevoerd in het klaslokaal. Dit project wil daar verandering in brengen.
Wat we doen in Ghana
Biblionef Ghana werkt samen met basisscholen om leerkrachten te trainen in het gebruik van kinderboeken als middel om inclusief denken te stimuleren. Centraal staat het boek Mijn naam is Runa, het waargebeurde verhaal van een meisje met cerebrale parese, dat zowel in het Engels als in het Bengaals is uitgegeven. In Ghana zijn 500 exemplaren van het boek gedrukt en verdeeld onder scholen na afloop van de training.

Naast het boek ontvangen scholen:
- Een activiteitenhandleiding met vragen en oefeningen om gesprekken over handicap in de klas te begeleiden;
- Discussie-flashcards met visuele ondersteuning om leerlingen actief bij de lessen te betrekken;
- Trainingen voor leerkrachten over inclusief onderwijs en het gebruik van verhalen als educatief middel.

Eerste resultaten
De reacties in Ghana zijn positief. Leerkrachten geven aan dat het boek en de training hun kijk op kinderen met een beperking heeft veranderd. Ze leren kinderen nu dat iedereen dezelfde gevoelens en dromen heeft, ongeacht een beperking. Tijdens workshops ontstonden mooie gesprekken over respect, gelijkwaardigheid en vriendschap.
Ook op beleidsniveau groeit de belangstelling. Medewerkers van het ministerie van onderwijs toonden interesse in het boek en onderstreepten het belang van inclusieve kinderboeken in het onderwijs. Het project draagt bij aan de lopende herziening van het beleid rond inclusief onderwijs in Ghana.
Toekomstplannen
Hoewel het project kleiner van opzet is dan oorspronkelijk gepland, onder andere vanwege beperkte financiering, is de basis gelegd voor verdere uitbreiding. Leerkrachten brainstormden tijdens de training al over ideeën voor een nieuw, lokaal kinderboek over handicap in de Ghanese context.
Met Stories for Inclusion willen we kinderen, ouders en leerkrachten in Ghana blijven inspireren om samen te bouwen aan een samenleving waarin ieder kind gezien en gewaardeerd wordt.